Orolig för Heylie

God morgon på er läsare och mig själv samt alla vakna barn haha!!
Jag är faktiskt jätte orolig för Heylie.. Hon ska på utredning för astma den 13 April. Men jag tror inte att de är det.
Den 27 Augusti förra året drog hon på sig sin första förkylning. Bara en månad gammal.. Sen dess har hon i princip hostat hela tiden. Och värre blir det när hon blir förkyld.. Och det har hon varit så gott som hela tiden de med..  Två veckor år gången har hon fått gå med torr näsa och ingen förkylning i kroppen. Jag har varit med henne till läkaren ett antal gånger.. Både på Sös och Vårdcentral. Men nu sista gången fick hon remis till barnmottagningen..
Nu är hon så klart jätte förkyld igen sen 3 veckor tillbaka med hosta.. Men nu har hostan blivit jätte jobbig för henne. Vi har både ventolin och bricanyl i flytande form..  Inget av det hjälper.. Hon har även fått utskrivet mollipect, men jag har inte hämtat ut det då jag läst att de har samma verkan som dem medicinerna vi redan har hemma ..
Hur som helst så hjälper inte medicinerna och hon har det jobbigt dagtid i vaket tillstånd, men på natten runt 01 börjar damen hosta, hon hostar så till den milde grad. Hon hostar så hon får kräkreflex av det. Och vad jag än gör så släpper det inte.. Jag tar upp henne, har henne upprätt, ger vatten och i natt gav jag faktiskt av Bias airomir utan resultat. Hon har konstant hostanfall i tre timmar på natten.. De är hemskt att ligga och höra på henne. De är hemskt att inte kunna göra något åt det..
Så idag blir det vc.. Börjar funderar på krupp.. och vad göra då lixom.. jag kan inget om krupp.. Och givetvis har hon inte gjort så här många nätter på raden utan att jag besökt läkare. Men det hände i natt.. och i förrgår natt så i dag blir det läkare med henne..
Ni som har barn med krupp.. Hur utspelar sig ett anfall.. Hur låter hostan? Som en skällande hund? Vad ska jag göra vid dessa anfall.. Inga mediciner eller astma mediciner hjälper.. De slår till vid 01 på natten och håller på i 3 h timmar..
Behöver verkligen råd
Heylie har det skit jobbigt nu..

 
 
Anonym
2015-04-08 @ 13:52:49

Mija från adhd här. Om det är krupp, så ta med henne ut på balkongen så hon får frisk luft, det blev jag rekommenderad när min Nenna var liten. Hoppas lillan blir bättre snart <3

anna
2015-04-08 @ 14:23:47

Hej. Har en dotter med astma.
Be om att få flutide utskrivet. Hjälper till att förkorta o läka sjukdome. Min dotter inhalerar först airomir 2 gånger o efter de flutide 2 gånger vid minsta tecken på förkylning! O fortsätter med de en vecka efter symtom på förkylning är borta.
Det kan ju vara så att hon är allergisk mot något som ger henne dessa symtom.
Har ni pälsdjur? Jätte vanligt att man få dessa symtom då.. Spec om man har astma i grunden!
Min dotter är allergisk mot katt, hund och kanin. Tar därför flytande aerius när vi får besök av någon som har pälsdjur eller när vi åker buss tex. Hoppas hon mår bra snart

anna (igen)
2015-04-08 @ 14:26:06

Det finns ljudfiler om du googlar på internet hur krupphosta låter bla.

Anonym
2015-04-08 @ 18:38:21

Jag har flera kruppbarn och mediciner som man har till astma hjälper inte mot kruppen . Jag ser till att barnet får frisk luft , har stått många nätter ute på altanen i kolsvart mörker o kyla för att få det att släppa . Man kan också öppna sovrumsfönstret . Mer vet jag inte, det har släppt efter ett tag .

Ylva
2015-04-08 @ 20:10:17

Tycker det låter som om hon har infektionsastma, den är inte det samma som "vanlig astma" och brukar vanligtvis minska eller försvinna helt vid ca 3-4 års ålder. Hon behöver en Vortex (som entub med mask som barnet andas in medicinen med) Till det får man oftast Airomir och Flutide utskrivet till barn i den åldern. Förutom den finns det ett pulver som heter Singulair som man blandar i t ex lite frultpure och ger till barnet för att minska infektionskänsligheten. Bra att ni får komma till barnkliniken så ni får ordning på detta för er dotter. Ett annat tips är att höja huvudänden på sängen lite med t ex böcker el dylikt för att underlätta andning och minska hostan. Hoppas det ordnar sig för er. Tre av våra 4 barn har/har haft infektionsastma och 2 av dem är nu över 3 och har inga större problem ny. 1 åringen har haft det sedan 6 månader och det fungerar bra med medicinerna.

Anonym
2015-04-08 @ 23:30:12

Min son har falsk krupp. Är en skällande hosta. När han får sina anfall sätter jag honom i kallt vinddrag och ger honom kalla bär att äta eller allternativt glass. Släpper det inte inom 20 min, han har det jobbigt med andningen vid anfallen så är det akuten som gäller med inandning av kortison. Han får oftast det i samband med förkylning. Ibland flera ggr i veckan om han är väldigt förkyld.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

☆ En mor med Adhd ☆

Adhd-mammans-vardag

RSS 2.0