Abc del 2 Vara me

Hej! Jag har gått del två nu.. Men eftersom mina barn blev sjuka här och är fortfarande har jag inte hunnit skriva ner kursens andra steg.
Steg två var lite knepigt att förstå. Men jag ska göra mitt bästa för att ni ska få en bild av detta steg..
ATT VARA MED
 

Detta steg handlar om hur man minskar syskonbråk och konflikter i hemmet och hur barnet skaffar sig tillit till dig som förälder. de gäller att ställa upp på sina barn.. Inte bara ge dem mat för dagen, rena kläder, frukt i skolväskan osv..
Vi föräldrar ska bygga våra barns framtida mående.. Skuffar vi undan barnet för mycket, eller säger till det att vi tar saker sen.. och så blir det aldrig av kommer få barnet att känna sig i vägen för dig, inte sedd eller hörd och känna att det kommer i andrahand.. Med tiden kan det känna att du inte älskar det och att de mest är till besvär för dig..
 
Så vill nog ingen ha det.. Och vist kan vi ha stressiga dagar där vi faktiskt inte hinner, trots att vi lovade leken dagen innan.. Då gäller det att hitta några minuter för ditt barn i allafall.. Vi kommer komma in på det lite senare..
 
Hur kan vi minska syskonbråk och utbrott i hemmet?
Låt barnen vara med.. Säg inte åt dit barn, "Gå och se på tv jag lagar mat".. "Gå och lek något jag är upptagen"
"Men spring inte bara omkring gör något vettigt"
Utan ta med barnet eller barnen i de du gör.. Vi skaffade ju inte barn för att vi ville vara i fred right? Barn kräver, de behöver dig dygnet runt.. De är som sagt av oss dem ska lära och kom ihåg från förra delen.. Barn gör inte som vi säger, dem gör precis lika dant som vi gör..
Lagar du mat tillex låt barnen skära grönsakerna.. bjud in dem i de du gör,  låt dem försöka.. Och ge beröm i överflöd som de togs upp i första delen..
Gör en aktivitet om dagen alla tillsammans, gör det till en vardags rutin.. En sak om dagen räcker och det behöver inte vara i flera timmar... Detta kommer minska syskonbråk och utbrott av olika slag..
De finns så mycket man kan göra tillsammans med barnen en ända gång om dagen.. Allt från att baka,pyssla,rita, måla leka till att låta barnen vara med och plocka fram kläder och lägga på sin plats till dagen efter, städa rummen i hopp, laga maten tillsammans.. De viktiga är inte vad ni gör utan att ni gör något och alla barnen tillsammans..
 
Nu följer de jag tog upp ovan. Hur barnet inte tappar tilltron eller respekten för dig. Hur  de känner sig sedd,älskad och värd!
 
METODEN BUSA!
Busa står för Barnet styr, Uppmuntra barnet, Sätt ord på det barnet gör, ALLA DAGAR B U S A
 
Metoden går ut på att för det första inte knuffa undan ditt barn.. Lova inte saker sen som aldrig blir av.. Se ditt barn, titta på det och lyssna på vad de vill när hon eller han kommer och frågar dig något.. Eller vill visa dig något.. De kommer kynta bättre ann till dig, lita på att du finns där och hör på..
 
De är viktigt att du ägnar tid åt de enskilda barnet också minst en gång om dagen.. Där de barnet får vara i centrum och där inget syskon kommer och stör. Där barnet får ha dig alldeles för sig själv..
 
Vi säger att du sitter och arbetar vid datorn, du kanske kollar på telefonen, pratar i telefon eller lagar mat.. Ett av dina barn kommer fram och frågar "Mamma/Pappa kan du leka med mig? Jag har tråkigt.. Säg då inte bara.. nej jag hinner inte nu vi tar det sen.. De är fel fras.. barnet kommer bli ledset och inte riktigt veta när ni ska leka eftersom många barn inte har någon tidsuppfattning.. Sen.. när då? I morgon? Nästa år? När?
 
Gör i stället så här.. Vänd dig till barnet och var ärlig.. Titta på det.. Och så kan du säga till exempel.. Mamma lagar mat nu. den är snart klar, och då ska vi äta. Men när du har ätit upp din mat då kan vi leka. Jag leker gärna med dig då. Och sen håller du det.. då vet barnet vad som ska hända och när ni ska ha tid för varandra..
 
Leken behöver inte heller vara i flera timmar.. de räcker med en  liten stund engagerad lek för att barnet ska känna sig nöjd.. bara du hela tiden berätta för det vad som komma skall..
 
Nu är maten uppäten och barnet är förväntansfull på leken och ropar högt! Nu är jag klar mamma och har kanske till och med ätit upp all mat på tallriken.. Ett litet beröm där sitter som handen i handsken ( från steg ett)
Ni går in på barnet rum.. Nu är det viktigt att leken blir rätt.. Du ska inte styra leken det ska barnet göra.. Ta inte med dig din telefon lägg den någon annan stans...
 
Fel metod.. en trött förälder som jobbat hela dagen kanske känner att de är fasen skit tråkigt att sitta och leka nu, när disken behövs tas, Det andra barnen behöver bada (om man nu har fler) Man vill bara sjunka ner i soffan och ha det tyst runt omkring sig.. Då kan leken blir som följer.. du frågar vad ni ska leka och denne vill leka med lego.. De börjar bygga och du frågar om inte ni ska leka med hästar i stället eftersom du hittade dessa på golvet.. (Här stör du ditt barn och de blir avbrutet i sin lekfantasi) Du kanske börjar städa lite saker runt omkring när ditt barn sitter och bygger. Du kanske frågar vad de bygger och vad figurerna heter.. sen kanske du reser dig efter en liten stund och säger att barnet nu måste gå och lägga sig för att de är sent..
Vad har nu hänt hos ditt barn?
Min mamma eller pappa tycker inte om att leka med mig, hen vill hellre vara i fred, jag är inte värd något för hen tycker inte om mig och tycker inte att jag leker fint eller roligt.. Några andra barn kanske inte vill leka med mig heller för att jag är så tråkig.. Jag älskar min mamma/pappa med dem älskar inte mig, de vill ju inte veta av mig, de vill bara att jag ska sova så dem får göra vad dem vill, jag borde inte finnas
 
Nu kommer vi till det som kommer funka för er båda..
Rätt metod.. Låt barnet styra leken.. Har du tidspress för något viktigt säg det.. Nu kan vi leka fram till att äggklockan ringer sen ska du i säng för att det är skola och dagis i morgon tillex.. Tiden bestämmer du barnet har ingen tidsuppfattning ofta så de är inte viktigt för dem
Vad vill du leka med? Barnet svarar lego och häller ut på golvet.. Låt barnet börja... Se på vad barnet gör.. sätt ord på det.. AHA du gör så du.. vad snyggt med blå klossar där.. (Här bekräftar du att barnet gör något bra och mamma eller pappa ser mig och är med mig! Känslan i barnet kommer vara obeskrivligt bra
 
Uppmuntra barnet.. de här är en liten stund avsedd bara för dig och ditt barn.. lämna alla telefoner och måsten utan för rummet.. Berätta att de gör ett bra jobb och påpeka gärna att du tycker att de är jätte roligt att leka med de. Och hur bra fantasi ditt barn har.. Och säg också att de skulle du aldrig kunna komma på något så bra.. Osv..
 
Sätta ord på vad barnet gör precis det som jag skrev ovan.. Jaså du sätter en sådan blå kloss där, de var ju supersnyggt.. Ställ inga frågor barnet styr du vet.. Om barnet vill leka något annat än just lego gör du på samma sätt.. Om barnet ger dig en docka eller aktion gubbe och säger åt dig vad du ska göra och säga.. Gör det.. detta stärker ditt barns självkänsla
 
och ALLA dagar.. Avsett en liten stund med äggklockan för ditt barn varje dag.. Låt det bli rutin.. Bara du som förälder komma vinna på detta,, Även om det bara är fem min... Starta leken då se ditt barn uppmuntra ditt barn och beröm det för hur bra det är och hur roligt du tycker det är att umgås med det.. Barnet kommer känna sig glad, sedd, älskad, värd.. och det kommer fram för allt lite på dig.. Lita på dina ord.. Och de kommer du få mycket tillbaka av när ditt barn blir vuxet!!
 
Självkänsla och självförtroende är din uppgift att ge ditt barn för en trygg framtid
Sandra Saandriiie Åhfelt
2013-11-23 @ 21:18:18
URL: http://saandriiiee.blogg.se/

Heej! Du har fått en Award i min blogg, hoppas du vill vara med :)!
http://saandriiiee.blogg.se/2013/november/jag-har-fatt-en-award.html#comment

Hanna
2013-11-24 @ 16:14:29
URL: http://www.misuki.blogg.se

vilka bra tips!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

☆ En mor med Adhd ☆

Adhd-mammans-vardag

RSS 2.0